Carnatic SS (†1869)

Carnatic SS (1862-1869†), Abu Nuhas, Vörös-tenger, Egyiptom


egyiptomAz SS Carnaticot 1862-ben építették Londonban, a Samuda testvérek tervei alapján A “Kutyák-szigetén” (Isle of Dogs), Cubitt Town-ban a Peninsular and Oriental Steam Navigation Company – részére.  Suez és Bombay között ingázott, míg meg nem nyílt a Suezi csatorna. 1869. szeptember 12-én zátonyra futott a Shab’abu Nuhas korall zátonynál, a Vörös tengeren.


Típus:                           Személyszállító Gőzhajó
Nemzetiség:
                Brit,  Peninsular & Oriental Steam Navigation Co. – P & O, London
Építés éve:                   1962. december Samuda Brothers, London
Elsüllyedt:                    1969.szeptember 14.
Tömege:                       1776
Bruttó regisztertonna (1 Brt=2,8 m3)
Méretek (HxSZxM):      89.8 x 11.6 x 7.8 m
Max. mélység:              27 m
GPS koordináta:          N 27° 34’53”, E 33° 55′ 32



Az SS Carnaticot 1862-ben építették Londonban, a Samuda testvérek tervei alapján A “Kutyák-szigetén” (Isle of Dogs), Cubitt Town-ban a Peninsular and Oriental Steam Navigation Company – részére.  Suez és Bombay között ingázott, míg meg nem nyílt a Suezi csatorna . 1869 szeptember 12-én zátonyra futott a Shab’abu Nuhas korall zátonynál, Az SS Carnaticot 1862-ben építették Londonban, a Samuda testvérek tervei alapján A “Kutyák-szigetén” (Isle of Dogs), Cubitt Town-ban a Peninsular and Oriental Steam Navigation Company – részére.  Suez és Bombay között ingázott, míg meg nem nyílt a Suezi csatorna . 1869 szeptember 12-én zátonyra futott a Shab’abu Nuhas korall zátonynál, a Vörös tengeren. Miután a hajót a balesetet követően biztonságosnak ítélték a kapitány, PB Jones megtagadta az utasok ismétlődő kérését, mely szerint szerették volna elhagyni a hajót. Az indoklás az volt, hogy a hajó teljesen biztonságos és egyébként a P&O társaság hajója, a Sumatra hamarosan odaér és megmenti őket. Ezt követően a hajón kellemes, nyugodt volt a légkör egészen szeptember 14-én hajnali 2 óráig, amikor az egyre emelkedő vízszint beterítette a hajó gőzbojlereit, így energia és világítás nélkül hagyva a hajót. A következő napon délelőtt 11 órakor, miután a hajó 34 órát töltött a zátonyon Jones kapitány kiadta a parancsot, hogy mindenki hagyja el a hajót. Az első négy utas be is ült a mentőcsónakba, amikor a hajótest kettétört. 31 ember életét vesztette. A megmaradt utasok kimenekültek Shadwan kopár szigetére. Őket másnap az arra haladó Sumatra megmentette. A Carnatic fedélzetén 40,000 fontnak megfelelő arany volt (manapság ez olyan 1.000.000 fontot ér), így a Carnatic roncsáért 2 hét múlva mentőakciót szerveztek. Az összes aranyat kimentették, habár az évek során legendák szövődtek ott hagyott kincsekről, de ez inkább csak kitaláció.



Jones kapitányt visszarendelték Angliába, ahol egy hivatalos vizsgálóbizottság vizsgálta az esetet. Ez a testület megállapította, hogy a kapitány “ügyes és tapasztalt tiszt” volt. Azonban azt is megállapította, hogy “úgy tűnik, hogy minden feltétel adott volt a biztonságos és kényelmes úthoz (a hajó állapota kitűnő, tiszta, nyugodt időjárás) és másra nem volt szükség, csak megfelelő eljárásra, ellátásra. Ez azonban nem történt meg és ez vezetett a katasztrófához.” Jones engedélyét 9 hónapra felfüggesztették, azonban a kapitány soha többet nem tért vissza a tengerre.



A hajóval kapcsolatos érdekesség, hogy a Jules Verne 80 nap alatt a Föld körül című regényében Phileas Fogg, a Carnatic nevű gőzöst próbálja meg elkapni, hogy Hong-Kong-ba utazzon, de sajnos lekési azt. Viszont társa Passepartout eléri a hajót.



A Galériában látható fotókat 2015. Április 2-án készítettem.
Copyright © ifj. Lőrincz Ferenc – Minden jog fenntartva! All rights reserved!

 

 

Vélemény, hozzászólás?