Aida SS (†1957)

Aida  SS (†1957), Brother’s, Vörös-tenger, Egyiptom


egyiptomAida egy háromhengeres gőzgéppel szerelt, 1.428 tonnás hajó 1911-ben épült Franciaországban. Majd az egyiptomi Kikötő- és Világítótorony személyzete számára a parti őrségnek, katonák és utánpótlást szállított. 1957. szeptember 15-én a vihar ellenére a hajó megpróbált a szigetnél kikötni őrségváltás céljából, miközben a hajó sziklának ütközött és azonnal süllyedni kezdett. Egy közelben tartózkodó vontatóhajó gyors beavatkozásának köszönhetően, a 77 fős személyzet menedéket talált a szigeten. Közben az Aida kissé északra sodródott, majd a orra a korallokba fúródott, míg a tatja extrém meredek szögben a zátonyra süllyedt. Az elmúlt években a roncs elkezdett a zátony mentén a mélybe csúszni.


Típus:                            Egy háromhengeres gőzgéppel teherszállító hajó
Nemzetiség:
                 Építés éve 1911. Ateliers & Chantiers de La Loire Nantesban, Franciaország
Elsüllyedt:                     † 1957. szeptember 15. (Viharban a kikötés közben a Big Brothers zátonynak ütközött)
Túlélők száma:             Áldozatok nem voltak (a mentésre érkező hajó a teljes  77 fős személyzetét a szigetre mentette ki.)
Tömege:                        1.428 Brutto regisztertonna
(1 Brt=2,8 m3)
Méretek (HxSZxM):       75,1 m x 9,7 m x 7,0 m
Max. mélység:               23 m – 65 m
GPS koordináta:           N 26° 18’47”, E 34° 50’00”



Az Aida egy háromhengeres gőzgéppel szerelt, 1.428 tonnás hajó volt. 1911-ben épült Ateliers & Chantiers de La Loire Nantesban,  Franciaországban, az egyiptomi Kikötő- és Világítótorony Felügyelet számára. Később átadták a parti őrségnek, katonák és utánpótlást szállítson. A Big Brother szigeten még ma is megtalálható a parti őrség egy posztja. Amikor 1957. szeptember 15-én komoly vihar érkezett, a hajó kapitánya a rossz idő ellenére megpróbált a szigetnél kikötni őrségváltás céljából. A manőver közben a hajó sziklának ütközött és azonnal süllyedni kezdett. Egy közelben tartózkodó vontatóhajó gyors beavatkozásának köszönhetően, a 77 fős személyzet menedéket talált a szigeten. Közben az Aida kissé északra sodródott, majd a orra a korallokba fúródott, míg a tatja extrém meredek szögben a zátonyra süllyedt. Az elmúlt években a roncs elkezdett a zátony mentén a mélybe csúszni. Ma körülbelül 23 méteren érhetjük el legsekélyebb pontját, míg legmélyebb pontja 60 m-en is túl található. A roncs mély fekvése és a merülő helyen gyakran előforduló áramlatok miatt, tapasztalt búvárok számára ajánlott. Érdemes lámpát vinni a merülésre, mivel a hajó orra leszakadt és be lehet úszni a raktérbe. Mindenképpen ügyeljünk a mélységre és a fenékidőre. A merülést a zátony mentén délfelé haladva fejezhetjük be kedvező áramlás esetén. A merülésre mindenképpen vigyünk jelzőbóját, mert esetleg elsodorhat bennünket az áramlat a zátonytól.



A Brothers szigetek tulajdonképpen a mély tengerfenékről feltörő két masszív zátony felszín feletti része alkot szigeteket. A területen csak ez a két jelentős zátony van, és ezek mágnesként vonzzák a nyílt tengeri, és a zátonyokat kedvelő élőlényeket. A nyílt tengeri áramlatoknak köszönhetően, számtalan korall-populáció él rajtuk. Túlnyomórészt lágykorallok nőnek mindenfelé, ezekkel már felszínen találkoztunk, és ami töretlenül folytatódott a mélységben. A merülés alatt hihetetlen színvilág tárult elénk a gorgóniák, ostorkorallok, lágykorallok, kőkorallok számos képviselője megtalálható. A sziget orránál két hajóroncsot is találunk, az egyik a Numidia a másik az Aida.  az Aida egyenesen áll orral felfelé a zátonyon, a hajóorr 25 m-es, a tat pedig 60 m-es mélységben. A hajóorr nagymértékben károsodott, de egyébként a hajó látszólag sértetlen. Miután az Aida több mint 40 éve van a tenger alatt, teljesen beágyazódott a zátonyba és lassan annak részévé vált. Végig az egész hajón burjánzik a korall. Ahogy egyre mélyebbre merül, a búvár – bár egyre csökkenő sűrűségben – a lágy- és kőkorallok sokféle változatával találkozik, amelyek a roncs sekély részén a legváltozatosabb színekben pompáznak. A roncs teljes merüléséhez a nagyobb mélység miatt inkább technikai búvároknak javasolt.




A Galériában látható fotókat 2015. november 10-én készítettem.
Copyright © ifj. Lőrincz Ferenc – Minden jog fenntartva! All rights reserved!

Vélemény, hozzászólás?