Al Kafhain MV (†2005)

Al Kafhain MV (†2005), Shaab Sheer, Safaga, Vörös-tenger, Egyiptom


egyiptom A komphajó 2005. november 22-én Hurghadából  a Szaúd-arábiai Jeddah kikötőjébe tartott, 59 fő személyzettel a fedélzeten, amikor a motortérben robbanás történt.  A robbanástól keletkezett tűz átterjedt a felépítményre, a kapitány parancsára 58 fő elhagyta a kompot, a katasztrófának egy fő áldozata lett. A hajó kimentésére tett kísérlet során, a Safagai kikötőbe történő vissza vontatás közben a hajó sodródni kezdett és nekiütközött a Shaab Sheer zátonynak, amely korábban a Salem Express vesztét is okozta.


Típus:                            Komphajó (1008 fő utas, 509 ágy, 140 autó szállítására alkalmas)
Nemzetiség:
                Építés éve 1966, Cammel Laird Shipbuilders Ltd., Birkenhead, Egyesült Királyság
Eredeti nevek:             Ulster Queen (1967-1971), Al Kahera (1986-1987), Poseidonia (1988-2005)

Elsüllyedt:                     † 2005. november 22. (motor térben kiütött tűz átterjedt a felépítményre, elsűllyesztették)
Túlélők száma:              Áldozatok száma 1 fő, a hajón csak az 59 fő személyzet tartózkodott, 58 főt kimentettek
Tömege:                        4479 Brutto regisztertonna
(1 Brt=2,8 m3)
Méretek (HxSZxM):      115 m x 18 m x 4,5 m
Max. mélység:               25 m
GPS koordináta:           N 26° 39′ 46.07″, E 34° 03′  14.45″



Az Al Kafhain MV 1966-ban építette a Cammel Laird Shipbuilders Ltd., Birkenhead, Egyesült Királyságban. Az első tulajdonosa  1967-ben Birkenheadi a Belfast Gőzhajózási Co Ltd. Ulster Queen (1967-1971) néven üzemeltette Belfast és Liverpool között. A hajó befogadóképessége 1008 fő utas 60 fő személyzet, 509 ágy, 140 gépkocsi volt. (további adatokat lásd fejlécben.) A komp hajót ezt követően tulajdonos váltott 1971-ben a  P&O European Ferries tulajdonában tovább szolgált Belfast és Liverpool között 1981-ig. Ezt követően átkerült a Földközi tengerre 1982-ben az új tulajdonosa Pangloss Bav. co. Ltd., Ciprus és Szíria között üzemeltette 1985-ig. A következő tulajdonos a Hellenic Mediterranean Lines kereszteli át előbb Ala Eddin (1987-1988) – majd Poseidonia (1988-2005) névre. Ezt követően vitték át a Vörös-tengerre, ahol Eygiptomból a Hurghada kikötő és  Szaúd-arábiai Jeddah kikötője között szállította az utasokat. A hajó utolsó évében keresztelték át Al Kahfain (2005) névre. Ennek megfelelően az elsűlyedt hajó testen még mind a két neve szerepelt. (lásd fotók.) A komphajó 2005. november 22-én Hurghadából  a Szaúd-arábiai Jeddah kikötőjébe tartott, 59 fő személyzettel a fedélzeten, amikor a motortérben robbanás történt.  A robbanástól keletkezett tűz átterjedt a felépítményre, a kapitány parancsára 58 fő elhagyta a kompot, a katasztrófának egy fő áldozata lett. A hajó kimentésére tett kísérlet során, a Safagai kikötőbe történő vissza vontatás közben a hajó sodródni kezdett és nekiütközött a Shaab Sheer zátonynak, amely korábban a Salem Express vesztét is okozta.



A komp a Shaab Sheerm zátony északi oldalán fekszik fejjel lefelé, ketté törve, a zátony egyik platóján a hajó test gyakorlatilag összeroppantotta a felépítményt, amely alatta nyugszik homokos aljzaton, amelynek legalsó pontja 25 méter mélységben van. A roncs viszonylag fiatal, így nem található még vette birtokába a természet, korallok és nagy élet nincs a hajón. A roncs jó állapotban van. Azonban a kis mélység miatt nagyon gyorsan romlik az állapota, mivel a hullámok és a víz mozgás folyamatosan roncsolja azt. A hajó a helyzetéből adódóan folyamatosan roskad össze, mivel a gyenge felépítménye nem bírja el a nehéz hajó testet. A hajó test alá be lehet úszni, de  a zárt részek nem biztonságosak, mert részben már össze omlottak illetve folyamatosan ezt teszik. A fejtetőn lévő hajóban mindig érdekes a merülés, viszonylag könnyű eligazodni benne.  A komp tökéletes hátteret biztosít a víz alatti fotózásnak, fantasztikus látványt nyújt a zátony oldalában, tótágast állva.




A Galériában látható fotókat 2015. július 10-én készítettem.
Copyright © ifj. Lőrincz Ferenc – Minden jog fenntartva! All rights reserved!

Vélemény, hozzászólás?