Chrisoula K. MV (†1978) – Marcus (†1981)

Chrisoula K. MV (†1978) – Marcus  (†1981), Abu Nuhas, Vörös-tenger, Egyiptom


egyiptomA Németországban Dora Oldendorf néven “született”, 3800 tonnás teherhajót ma a Vörös-tenger leglátványosabb roncsainak egyike. Az eseménykor görög tulajdonban lévő Chrisoula K 1981 augusztus 30.-án, Kanellis kapitány parancsnoksága alatt futott bele teljes sebességgel az Abu Nuhas zátonyba, amely a végzetét okozta. Bár a legénységből mindenki megmenekült, a hajó és teljes, olasz padlócsempékből álló rakománya elveszett.


Típus:                           Teherszállító hajó
Nemzetiség:
                Görög,  Interocean Shipping Co., Pireus
Építés éve:                   1954. Németország, Lubeck, Orenstien, Koppel and Luebekker
Elsüllyedt:                    1981. augusztus 30.
Tömege:                       3807
Bruttó regisztertonna (1 Brt=2,8 m3)
Méretek (HxSZxM):      106.4 x 14.8 x 6.8 m
Max. mélység:              27 m
GPS koordináta:          N 27° 34’883″, E 33° 55′ 916



A teherszállító hajót a németországi Lubeck városában az Orenstien, Koppel and Luebekker hajógyárban építették meg és tették vízre 1954-ben. MV Dora Oldendorff néven német tulajdonos szolgálatában állt, majd a 70-es évektől tulaj és névváltást követően MV Anna B. néven dolgozott. 1979-től már a Chrisoula K. néven szállította a rakományt görög zászló alatt, pont mint a végzetes útján. A végzet 1981 augusztusának nyolcadik napján érte utol a hajót, amikor olasz járólapokkal megrakodva sietett a szaud-arábiai Jeddah kikötővárosába. A fedélzeten tartózkodott egy bizonyos Stephan Jablonski, aki 1978-tól három hajó elsüllyedését is túlélte (az egyik hajó a Marcus volt 1978-ban ugyan ezen a zátonyon!).
A 3800 tonnás teherhajót ma a Vörös-tenger leglátványosabb roncsainak egyikeként tartják nyilván. Az eseménykor görög tulajdonban lévő és görög nevű Chrisoula K 1981 augusztus 30.-án, Kanellis kapitány parancsnoksága alatt futott bele teljes sebességgel az Abu Nuhas zátonyba, amely a végzetét okozta. Bár a legénységből mindenki megmenekült, a hajó és teljes, olasz padlócsempékből álló rakománya elveszett.  A 106 méter hosszú és 15 méter széles hajó nagyon összetörött az ütközés ereje és az egyiptomi hatóság „takarítása” miatt. A hajó orra teljesen széttörött, és a már fent említett Marcus szintén leszakadt orra mellett helyezkedik el. Mivel a két hajó szinte ugyanott zúzta össze magát, így pár részük valószínűleg össze is keveredett. Érdekes még, hogy mindkettő olasz járólapokkal volt megpakolva, ezért van bizonytalanság a hajók azonosítása során.



A merülés külön érdekessége, hogy a hajótest máig is függőlegesen áll, mintha még mindig a vizet szelné – padlólapokból álló rakománya is helyén van még. A hátsó része szinte teljesen elvált a testtől, és jobb oldalára borult. A hajótest mélyén elrejtett motorrész izgalmas látnivalókat kínál a tapasztaltabb búvároknak, de a lejutásnál az utat állandó akadályok tarkítják. Kezdő roncslátogatóknak lehetőségük van sokkal egyszerűbben megközelíthető nyílt terekbe való beúszásra, ahol vannak még érdekes látnivalók, de elkerülhető a zárt terekben való eltévedés veszélye. A homokos fenéken megtalálható hajócsavar és hajólapát még szinte érintetlen állapotban vannak. A Chrisoula K nagy részét már birtokba vették az itt élő halfajok és benőtték a sokféle korallok, így a különböző érdeklődésű búvárok is megtalálhatják a maguk számára érdekes látnivalót. A zátonyhoz közel ereszkedve látható a hajó első része, amely 3 méteren már jól látható. A törzs első része kissé kicsavarodott, de így is jól átjárható. A jól bejárható első raktér után a fedélzeti felépítmény látható, szintén könnyű bejutni. Ez a rész kb. 10-12 méter mélyen van, így nagyon jó a látótávolság. Tovább ereszkedve a hajó mellett / felett, a 2. raktér jön. Itt látható a szállítmány nagy része, viszonylag még épségben. A ledőlt árbocok után (kb. 20 méteren) jön a 3. raktér. A roncs története nem hagyott nyugodni pár lelkes búvárt, ezért állítólag kieszközöltek egy speciális átvizsgálást egy szonár segítségével a roncs, illetve a zátony körül. Az eredmény csak nekik nem volt meglepő: kb. 65 méteres mélységben a zátony lábánál ráleltek egy „másik” roncsra. Pár merülés és a hajók épen maradt részeinek vizsgálata során megállapították, hogy a búvárok körében Chrisoula K. néven ismert roncs igazából az 1978-ban szerencsétlenül járt Marcus, míg a Chrisoula K. lejjebb nyugszik…




A Galériában látható fotókat 2015. Április 1-én készítettem.
Copyright © ifj. Lőrincz Ferenc – Minden jog fenntartva! All rights reserved!

Vélemény, hozzászólás?