Cominoland MV (†2006) Xatt L-Ahmar, Málta

Cominoland MV (†2006), Xatt L-Ahmar, Gozo, Málta


máltaA Cominoland a 1942-ben építették az Egyesült királyságban Royal Navy Admiraly megbízásából (eredeti neve Minor VI.). Mint az összes máltai komphajó Gozo és Málta között szolgált, 400 utas és 10 személyautó befogadására volt képes.  1966-ban került Máltára, amikor a tulajdonos Zammit & Sons Ltd átnevezte Minor Eagle névre. Majd a későbbi tulajdonos a Gozo Channel Co. Ltd.  1976-ban nevezi el Cominoland-ra, ezt követően 1980-ban ismét átnevezték Jylland II névre, melyet az utolsó tulajdonosa Captain Morgan  visszaváltoztatott ismét Cominolandra.  Gozon a Xatt L-Ahmar partszakaszon süllyesztették el 2006. augusztus 12-én a Kerwela MV-vel egy időben. A három hajó egy pontról merülhető az Xatt L-Ahmar partszakaszon.


Típus:                            Személyszállító komp (eredeti neve Miner VI. majd Minor Eagle, s végül Cominoland)
Nemzetiség:
                 Máltai, Építés éve: 1942. Philip & Son Ltd, Dartmouth a Royal Navy Admiraly megbízásából
Elsüllyedt:                     †2006. augusztus 12.
Tömege:                       263 Bruttó regisztertonna
(1 Brt=2,8 m3)
Méretek (HxSZxM):        34,42 m x 8,08 m x 3,66 m
Max. mélység:               38 m
GPS koordináta:            N 36°01′ 173″, E 14° 28′ 73″



Málta a Földközi tenger közepén, Szicíliától 81 km-re dél nyugatra található törpe állam. A volt Brit gyarmat, öt szigetből álló szigetcsoport, ami központi fekvése miatt fontos szerepet tölt be a Földközi-tengeren. Európai viszonylatban egyedül álló búvárélményekkel ajándékozza meg az ide látogatókat. Málta és Gozo (a két legnagyobb sziget) merülőhelyei között egyszerre találhatunk zátonyokat, barlangokat és hajóroncsokat a merülés szerelmeseinek. Ez utóbbiak egy része a két világháborúban sülyedt el a sziget körül.  Az 1990-es évektől pedig a helyiek felismerték, hogy a mesterségesen elsüllyesztett hajók további turisztikai célpontokká válnak az egyre növekvő búvár társadalom számára. A merülőhely Gozo dél keleti felén található, három roncsot található Ix-Xatt l-Ahmar partszakaszon, közvetlen egymás melett. Az Első a Xlendi MV (1955-1999) egy komphajó volt, amely a Gozo Channel Co Ltd, Valletta flottájában kompként szolgált 1990-1999 évek alatt Málta és Gozo között.

Sajnos a hajó 1999. november 12-i elsüllyesztése során olyan szerencsétlenül bukott alá, hogy fejtetőn ért a homokba, így gyakorlatilag nem is merülhető, mára a hajótest a saját súlya alatt is megrogyott, így biztonsági okokból nem is merülhető! A merülőhelyen a kompot két másik sétahajó követte 2006. augusztus 16-án egy időben: a Kerwela MV és Cominoland MV sétahajók. A két hajó kb. 50 méterre van egyástól, így merülés során a kristálytiszta vízben az egyikről elénk tárul a másik látványa! A Cominoland a 1942-ben építették az Egyesült királyságban Royal Navy Admiraly megbízásából (eredeti neve Minor VI.). Mint az összes máltai komphajó Gozo és Málta között szolgált.  1966-ban került Máltára, amikor a tulajdonos Zammit & Sons Ltd átnevezte Minor Eagle névre. Majd a későbbi tulajdonos a Gozo Channel Co. Ltd.  1976-ban nevezi el Cominoland-ra, ezt követően 1980-ban ismét átnevezték Jylland II névre, melyet az utolsó tulajdonosa Captain Morgan  visszaváltoztatott ismét Cominolandra.  A hajó 400 utas és 10 személyautó befogadására volt képes. A 2006-ban vonták ki a forgalomból, amikor is a hajót teljesen kiürítették és lecsupaszították, s úgy került elsüllyesztésre. A megható jelenetet lásd a következő videó felvételen:



A sétahajó elsüllyesztését, ballanszt tartályokkal szabályozták és egyensúlyozták ki, a hajó alját kibetonozták, amely így biztosan a hasára érkezve érte el a tenger fenekét, ellentétben a szomszédos szerencsétlenül járt komphajóval szemben. A “mesterséges katasztrófa” minden percét gondosan előre megtervezték, minden mozzanatát kiszámolták. Egy ilyen hajó elsüllyesztése kb. egy éves előkészületet kíván, hatástanulmányokkal, előzetes engedélyek beszerzésén túl a hajó teljes lecsupaszításával jár, aminek részben környezetvédelmi részben pedig biztonsági okai vannak. A teljesen kiürített sétahajó a parttal párhuzamosan fekszik a hasán, a felső fedélzete 32 méteren van, amelyet teljesen körbe lehet beúszni. A hajó csavar kb. 38 méteren található. A merülőhelyre egy parkolóból kőlépcsőn lehet lejutni, a partról a többi Máltai roncshoz hasonlóan ide is úszva jutunk el. A hajó a parttól mintegy 60 méterre van, a három itt található roncs közül a bal szélen. A kapitányi fülkén egy utólag odahelyezett táblával egy itt elhunyt búvárra Stefanie-ra emlékeztek „…In Loving memory of Stefanie Marwart-Farwick 1968.03.16 Germany – 2014.05.30. Gozo” A hajó teljes fedélzete beúszható, a fedett fedélköz tágas, sok elemét eltávolították, illetve réseket vágtak rá, hogy könnyebb legyen a hajó belsejébe a bejutás. A fedélköz lenyűgöző, nagyon széles lépcső vezet fel és le a fedélzetek között. A hatalmas, tágas és teljesen üres folyosókon kabinos, illetve nagy „közösségi terek” találhatóak, amelyek könnyen merülhetőek, az ablakokon bejutó fénynek köszönhetően nagyon jók a látásviszonyok! A jó látási viszonyok miatt a teljes hajó egybe látszik! Sajnos utolsó merülésünk alkalmával vihar volt borult éggel, így ami a 40 métert mélységben sötétbe borította a roncsot.




A Galériában látható fotóimat 2016. Szeptember 25-én készítettem.
Copyright © ifj. Lőrincz Ferenc – Minden jog fenntartva! All rights reserved!