Ghiannis D MV (†1983), Abu Nuhas, Vörös-tenger, Egyiptom

Ghiannis D MV (1969-1983†), Abu Nuhas, Vörös-tenger, Egyiptom


gorog-400x300egyiptom 1983. áprilisában Rijekából indult Jeddah kikötője felé, rakománya sajnos kevéssé időtálló puhafából állt. A jórészt eseménytelen vörös-tengeri út végén egy navigációs hiba következtében a Giannis D teljes sebességgel rohant neki a Shaab Abu Nuhas zátony északnyugati végének. Az egykor 100 méteres hajó ma három részre törve fekszik a homokban, hátsó része olyan tökéletesen vált el a középső résztől, mintha elfűrészelték volna. Az egykori D betűs díszítés máig is jól látható kéményén.


Típus:                            Teherhajó
Nemzetiség:
                 Görög, Építés éve 1969. Koreában Kuryshima Dock Co.,
Elsüllyedt:                     †1983. április 19.
Tömege:                        2932 Bruttó regisztertonna (1 Brt=2,8 m3)
Méretek (HxSZxM):       99.5 x 16 x 6.53 m
Max. mélység:               27 m
GPS koordináták:         N 27° 34′ 37.8″, E 33° 55′ 23.52″


Ghianid D 1


2Az 1969-ben japán építésű Giannis D eredeti neve Shoyo Maru volt, amire ma már kevesen emlékeznek Annál többen második tulajdonosa által adott nevére, ugyanis máig sokan nevezik hibásan Markos D-nek, bár tény, hogy egykori neve máig is kivehető a mindössze egy réteg festék alatt, annak ellenére, hogy utolsó, görög tulajdonosa, a pireuszi Dumarc hajóstársaság már a Giannis D néven futtatta és díszíttette ki kéményét a ma is látszó nagy D betűvel is.  1983 áprilisában Rijekából indult Jeddadh kikötője felé, rakománya sajnos kevéssé időt álló puhafából állt. A jórészt eseménytelen vörös-tengeri út végén egy navigációs hiba következtében a Giannis D teljes sebességgel rohant neki a Shaab Abu Nuhas zátony északnyugati végének. A zátony már akkor is különlegesen veszélyesnek számított, hiszen a vízszinthez nagyon közel fekszik, mégis alig látható távolabbról. Egyébként ez a zátony lett volna az utolsó akadály, amely a hajót elválasztja a nyílt Vörös-tengeri vizektől és sajnos ez lett a veszte.


shaab-abu-nuhas black


giannisdA tatot alulról megközelítve egy kis véletlenül létrejött búvárharangba is belefuthatunk, ahol egy kevés levegő megrekedt a felsőbb szerkezet alatt. A jobb oldalról nézve még mindig megtalálható a létra, amelyen a menekülő legénység elhagyta a hajót, közvetlenül alatta pedig a hajócIMG_2486savar, mely részben elmerült a homokban. A roncskedvelők nagy örömüket lelhetik a gépteremben, amely, bár beljebb fekszik, teljesen feltárt, elég nagy bejárattal rendelkezik.  A híd még ma is hajótestből kiemelkedve uralja a látképet. A nagyméretű híd, amely viszonylag sekély mélységben található, rengeteg nyílIMG_2485ással rendelkezik és sok fényt is ereszt be, így tökéletes körülményeket teremt mindazon roncsbúvárok számára, akik életükben először vannak éles bevetésen. Közvetlenül a híd előtt találjuk a rakomány mozgatásához használt csörlőket, egy nagyméretű vasszerkezet alatt. Az egykor 100 méteres hajó ma három részre törve fekszik a homokban, hátsó része olyan tökéletesen vált el a közgiannis_d_0épső résztől, mintha elfűrészelték volna. Az egykori D betűs díszítés máig is jól látható kéményén. A hajóorr tökéletesen bal oldalára simulva fekszik, ennek köszönhetően árboca szinte párhuzamosan “lebeg” a homok fölött. A zegzugos roncsot gyorsan benépesítette a szomszéd zátony élővilágának néhány telepese, a zátonylakó halak az üvegsügér, skorpióhal, angyalhal, stb.



Wrackbild GhiannisD2



A Galériában látható fotókat 2014. Augusztus 12-én és 2015. április 01-én készítettem.
Copyright © ifj. Lőrincz Ferenc – Minden jog fenntartva! All rights reserved!

 

Vélemény, hozzászólás?