Kingston SS (†1881)

Kingston  SS  (†1881), Vörös-tenger, Egyiptom


egyiptom brit zászlóA gőzös, mint a Carnatic vagy az Ulysess is egyfajta „hibrid hajóként” vitorlás és motoros gőzös volt. Az alacsony üzemi nyomású gőzkazánok nem voltak elég hatékonyak a hajtáshoz ezért a vitorla elengedhetetlen volt, a hosszabb utak megtétele során. A Kingston utolsó útja Cardiffból (Wales) 1881. január 28 indult Adenbe, 25 fős legénységgel, fedélzetén 1210 tonna szénnel.


Típus:                            Kereskedelmi hajó
Nemzetiség:
                 Brit, építés éve: 1871.
Elsüllyedt:                     † 1881. február 24.
Tömege:                        1449 Bruttó regisztertonna
(1 Brt=2,8 m3)
Méretek (HxSZxM):       78 m x 10 m x 6 m
Max. mélység:               19 m
GPS koordináta:            N 27°46’42.43″ E  33°52’33.60″


ss-kingston-wreck 2


kingston wreck 2A 262 láb hosszú vas hajótestű gőzhajót a Kereskedelmi Steam Kereskedelmi Hajózási Társaság építette 1871-ben Wear folyó, a Oswald sokkban Sunderland (Anglia). A gőzös, mint a Carnatic vagy az Ulysess is egyfajta „hibrid hajóként” vitorlás és motoros gőzös volt. Az alacsony üzemi nyomású gőzkazánok nem voltak elég hatékonyak a hajtáshoz ezért a vitorla elengedhetetlen volt, a hosszabb utak során az ilyen típusú hajók számára. A gőzhajók gyártásában az áttörést a nagynyomású kazánok hozták meg később. A Kingston utolsó útja Cardiffból (Wales) 1881. január 28 indult Adenbe, 25 fős legénységgel, fedélzetén 1210 tonna szénnel. A Kormorán-szikla két zátonyt foglal magába a Sínai-félsziget csücskének délnyugati részén. Sharm el-Sheikh-ből közelíthető meg hajóval, de általában szerepel a Vörös-tenger leggyakoribb lakóhajós és búvárszafari-útvonalai között is. Nevét az itteni zátonyok rendszeres látogatóiról, a rengeteg kormoránról kapta.  A búvárok általában a déli zátonynál merülnek, a keleti oldal mentén. A csodás kemény- és lágykorallok mellett a hely tele van mélytengeri halakkal is. Tengeri uborkák, édesajkú sügérek és pillangóhalak is láthatók.
A zátony északi részén, mindössze 10 méter mélyen találjuk a 18. századbass-kingston-wreck 1n elsüllyedt Carina gőzhajó roncsát. Ma is láthatjuk az árbocrúd, a gőzgép és a hajócsavar szétszóródott maradványait a roncs körül. Az erős áramlatok miatt a roncs környékén általában áramlásos módon merülnek. A Carina-merülés könnyű, így a legtöbb lakóhajós túra alkalmával a nap végére hagyják, hiszen a sekély vízben lévő roncs nem jelent nagy kihívást.  A Kormorán-szikla keleti részén található a Kingston-roncs, ami Sarah H roncs néven is ismert. Sarah Hillel volt az a merülésvezető, aki a 90-es években rábukkant a roncsra. A roncs könnyen megközelíthető, mivel helyzeténél fogva a búvárok nincsenek kitéve az áramlatoknak. Az 1881-ben elsüllyedt 80 méteres roncs ma is jó állapotban van, felületét érdekes korallok borítják, és tetszetős, sokszínű tengeri fajoknak ad otthont.


kingston wreck



A Galériában látható fotókat 2014. Augusztus 08-án készítettem.
Copyright © ifj. Lőrincz Ferenc – Minden jog fenntartva! All rights reserved!

Vélemény, hozzászólás?