Xlendi MV (†1999) Xatt L-Ahmar, Málta

Xlendi MV (†1999), Xatt L-Ahmar, Gozo, Málta


máltaA Xlendi egy 1955-ben épült, 77 méter hosszú RO-RO CAR személyszállító komp, 1990-1999 között Máltán a Gozo Channel Co Ltd, Valletta flottájában teljesített szolgálatot. Gozon a Xatt L-Ahmar partszakaszon sülyesztették el 1999. november 12-én. ahol később 2006. augusztus 16-án Kerwela MV és Cominoland MV sétahajókat is. A három hajó egy pontról merülhető az Xatt L-Ahmar partszakaszonA hajók alig 100 méterre van egymástól. A hátán fekvő komphajóba sajnos tilos és veszélyes a beúszás, több búvár veszítette életét már bent! 


Típus:                            RO-RO CAR személyszállító komp
Nemzetiség:
                 Máltai, Építés éve: 1955. Helisnger, Dánia
Elsüllyedt:                     †1999. november 12.
Tömege:                       1123 Bruttó regisztertonna
(1 Brt=2,8 m3)
Méretek (HxSZxM):        77 m x 12,9 m x 3,6 m
Max. mélység:              40 m
GPS koordináta:            N 36°01′ 088″, E 14° 17′ 151″



Málta a Földközi tenger közepén, Szicíliától 81 km-re dél nyugatra található törpe állam. A volt Brit gyarmat, öt szigetből álló szigetcsoport, ami központi fekvése miatt fontos szerepet tölt be a Földközi-tengeren. Európai viszonylatban egyedül álló búvárélményekkel ajándékozza meg az ide látogatókat. Málta és Gozo (a két legnagyobb sziget) merülőhelyei között egyszerre találhatunk zátonyokat, barlangokat és hajóroncsokat a merülés szerelmeseinek. Ez utóbbiak egy része a két világháborúban sűllyedt el a sziget körül.  Az 1990-es évektől pedig a helyiek felismerték, hogy a mesterségesen elsüllyesztett hajók további turisztikai célpontokká válnak az egyre növekvő búvár társadalom számára.



A merülőhely Gozo dél keleti felén található, három roncsot található Ix-Xatt l-Ahmar partszakaszon, közvetlen egymás melett. Az Első a Xlendi MV (1955-1999) egy komphajó volt, amely a Gozo Channel Co Ltd, Valletta flottájában kompként szolgált 1990-1999 évek alatt Málta és Gozo között. Sajnos a hajó 1999. november 12-i elsüllyesztése során olyan szerencsétlenül bukott alá (búvár harangként viselkedve), hogy fejtetőn ért a homokba kelet nyugati hossztengellyel. A felépítménye teljesen össze rogyott a hajótest súlya alatt, így gyakorlatilag nem is merülhető, mára a hajótest a saját súlya alatt is tovább rogyik, így biztonsági okokból nem is merülhető! Ezt táblák jelzik körben a roncson. Ezt követően tanulva a hibából a későbbiekben csak az alját teljesen kibetonozott hajótesttel sűllyesztik el a roncsokat azóta. A hajó roncs mindkét irányban rendelkezik hajócsavarral. A hajótest hossz oldalán található egy nagyobb nyílás, azonban a roncsban teljesen sötét van, a rossz látás miatt gyakorlatilag barlangi merüléssel analóg módon csak vezető kötéllel szabadna merülni! A roncstól észak nyugati irányban cca 20 méter távolságban egy autóroncs található, amely az elmerülés közben esett ki a cargo térből. Az autót mára teljesen benőtték a növények (lásd képeken).  A merülőhelyen a kompot két másik sétahajó követte 2006. augusztus 16-án egy időben: a Kerwela MV és Cominoland MV sétahajók. Sajnos utolsó merülésünk alkalmával vihar volt borultéggel, így ami a 40 métert mélységben sötétbe borította a roncsot.




A Galériában látható fotóimat 2016. Szeptember 25-én készítettem.
Copyright © ifj. Lőrincz Ferenc – Minden jog fenntartva! All rights reserved!

Vélemény, hozzászólás?